Table of Contents Table of Contents
Previous Page  108 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 108 / 180 Next Page
Page Background

el sanatları

Kavukluklar:

Daha ziyade rokoko işlemelerle süslü bulu-

nan Edirne işi kavukluklar, zemini yeşil ve

kabartmaları altın yaldızla boyanmaktadır.

Rokoko kıvrımlar arasında yer yer yüksek

kabartma olarak işlenmiş çiçek rozetler bulu-

nur. Ortada küçük ve yuvarlak bir çerçeve ve

içerisinde “Ya Maşallah” ibaresi bulunmakta-

dır, İstanbul ve Anadolu’da bu kavukluklara

örnekler görülmesi ya çeşitli sebeplerle

Edirne’den alındığını veya Edirnekâri kavuk-

luklara benzetilmek istendiğini ifade eder. Bu

kavukluklarda renkler ve boyalar tamamen

orijinaldir.

Trabzan ayakları:

Edirnekâri ağaç işlemeciliğinin en güzel

örneklerinden olan bu eserler oyma bitkisel

süslü ve boyalıdır. Ayaklar helezoni ve silin-

diriktir. Üzerlerine yüksek ve alçak kabartma

olarak göz alıcı süslemeler işlenmiştir. Ayak-

ların dip taraflarına muhtemel ayak darbeleri

için düz bir süpürgelik bırakılmıştır. Bunun

üzerinde dolama da tabir edilen sarmaşık

motifler işlenmekte ve rokoko kıvrımlara

rastlanmaktadır. Bu kabartma motifler klasik

Türk sanat eserlerinden olan cami kapıları

ve rahleler üzerine yapılan girifit bitkisel mo-

tiflerin bir halk sanatkarı elinde aldığı şekil

olarak gösterilebilir.

KAKMA ESERLER

Sedef kakma olarak yapılmış eserlerimiz bu-

lunmasına rağmen gerek müzede ve gerekse

Edirne ev ve camilerinde Edirne’yi temsil

edebilecek tipik eserlere rastlanmamaktadır.

Sanat dallarında bu kadar ilerlemiş bir mer-

kezde bu çeşidin gelişmemiş olması iddia

edilemez. Ancak Edirnekâri kakma eserlerin

çeşitli sebeplerle başka yerlere gitmiş olması

ihtimali kuvvetlidir.

BOYA BEZEKLİ ESERLER

Yüklük ve köşe dolapları:

Türkiye’nin birçok bölgelerinde son zaman-

lara kadar kullanılan bu ev içi mefruşatı

Edirne’de özel bir mevkie ve üstünlüğe sa-

hiptir. Edirne’de yüklük, köşe dolabı, pencere

pervazları divan olarak kullanılan kanepeler

bir manzume olarak ele alınmakta ve en

güzel motifler güzel boyalarla işlenmektedir.

Bu ağaç eserlerinin İstanbul ve diğer şehir-

lerde daha az bezemeli olanlarına rastlanır.

Ancak aradaki gerek form ve gerekse renk ve

motif ayrılıkları hemen dikkati çeker. Edirne

evlerinin köşklü odalarına ve odanın kapı

karşısındaki pencereli duvarına monte edilen

bu manzume için odaların planı özel olarak

yapılır veya değiştirilir. Duvar üzerine açılacak

iki pencere arasına yüklük gelmeli ve bu

yüklük duvarın her iki köşesine pencere per-

vazları ve pencere önündeki oyma kanepeler-

le bağlanmalıdır.

Tavan işlemeleri:

Edirne evlerinde çok kullanılan tavan süsle-

meleri bilhassa

19.yy’

ın başlarında rokoko

ve barok süslerle daha da geliştirilmiştir.

Ancak, yalnız yerli motifleri bulunan tavan

işlemeleri kısıtlı dahi olsa örnek bulunama-

mıştır. Bitkisel Edirne boyalarıyla boyanan

bu tavan işlemelerinin gülçeleri bilhassa

dikkate değer.

106