Table of Contents Table of Contents
Previous Page  107 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 107 / 180 Next Page
Page Background

el sanatları

105

BAROKTAN EDİRNEKÂRÎ

DE ETKİLENDİ

17. yüzyıldan itibaren Osmanlı sa-

natının hemen hemen her dalında

Avrupa’da doğan sanat ekollerinin

olumlu olumsuz tesirleri görül-

mektedir. Edirnekâri üslubunun

bu tesirlerden nasibini almaması

devrin şartları düşünüldüğünde

imkansızdır. 17. yüzyılda Avrupa’da

doğan Barok sanatının alamet-i

farikası olan C ve S kıvrımlarının

sık olarak kullanılması, cilt süsle-

melerinden ziyade ahşap eserlerde

göze çarpmaktadır. Edirne Selimiye

Camii Şerifi’nin müezzin mahfilinin

süslemelerinde oldukça net bir

şekilde gözlenebilen Barok etkisinin

yanı sıra natüralist anlayışa sahip

bitkisel motifler arabesk üslubunu

anımsatan bir şekilde kullanılmış-

tır. Burada bulunan motiflerden

anlaşılacağı üzere erken dönem

Edirnekâri eserlerinde görülen

Çin ve Fars sanatlarının etkisi 17.

yüzyılda eskisi kadar ağırlık sahibi

değildir.

biçiminde olabilir. Bu sanatçıların en büyük esin kaynağı doğadır. Daha çok

dolap, kapı, pencere pervazları, tavanlar, lambalıklar, çalışma masaları,

kıyafet dolapları, takı ve para kutuları, mutfak dolapları, gömme dolaplar,

çekmeceler, siniler, duvar saatleri kutuları, çeyiz sandıkları, Kur’an-ı Kerim

muhafazaları, yazı takımları ve sâir objelerde uygulanmış olan bu üslubun

kendisini gösterdiği bir başka obje ise kitap ciltleridir. Aynı süsleme anlayışı,

Edirne mezar taşlarında da yer bulur. Edirnekari’de kullanılan boyaların

bozulmaması en önemli özelliklerden biridir.

Kavukluk, sehpa, koltuk, kanepe, vitrin ve karyola gibi ahşaptan yapılmış

ev eşyası XVIII. yüzyılın başından itibaren, daha çok Edirnekâri dediğimiz

teknikle dekore edilmiştir. Bu teknik, altın, yaldız, yeşil ve kırmızı renklerin

değişik tonlarının lâke usulü ile yapılması suretiyle elde edilir.

Edirnekâri ağaç işleri üç bölüme ayrılır:

1- Oyma eserler

2 - Kakma eserler

3 - Boya bezekli eserler

Teknik yönden yapılan bu ayrımdan başka, eserler kullanım alanlarına göre

de gruplara ayrılır.

Dekoratif eserler:

Tavan işlemeleri

Yüklük ve köşe dolapları

Trabzan ayakları

Ev içinde eşya olarak kullanılan Edirnekariler:

Sofra, sini altları, Kavukluklar, sehpa, kanepe, koltuk, vitrin ve karyola

Yazı çekmeceleri, sandıklar, mutfak dolapları, gömme dolaplar

Rahleler, takı-para kutuları ve diğer eserler

Edirnekarilerin diğer özellikleri:

1- Edirnekâri ağaç işlemelerinde geometrik motifler çok az kullanılmıştır.

2- Birçok eserde barok tesir bazen kuvvetli olarak hissedilmektedir.

3- Genellikle lale, sümbül, karanfil, çiçek buketi, meyve gibi bitkisel motifler

kullanılmakta tali olarak geometrik (daire, kemer, yıldız gibi) ve rumi kıvrım-

lara yer verilmektedir.

4- Boya bezekli eserlerde susen yeşili, mor, safran sarısı, hindiba esmeri ve

kahve esmeri gibi nebati boyalar kullanılmıştır.

5- Ağaç cinslerinden ceviz, dut, meşe, kestane, şimşir, ıhlamur tercih

edilmiştir.

OYMA ESERLER

Sini sofra altları:

Tamamen Edirne’ye has bir teknikle çok köşeli olarak yapılan bu eserlerin

bir altlık veya kaide olarak yapıldıkları için üst kısımları düz ve göz alıcısız-

dır. Oyma suretiyle işlenen yan cephelerinde muayyen bir kompozisyon her

iki köşe arasında tekrar eder. Köşelerde uzun ucu kıvrık bir palmet çok

güzel bir ayak süsü teşkil eder. Bu şekil doğrudan doğruya yabancı tesir

olarak kabul edilir. Ancak diğer motifler bilhassa üstteki kubbe veya kemer

motifi doğrudan doğruya yerli olup, Edirne’de sevilen bir motiftir. Türk mi-

marisinde bu tip motiflerle bezeli göz alıcı süslemelere çok rastlanır.