Table of Contents Table of Contents
Previous Page  214 / 244 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 214 / 244 Next Page
Page Background

el sanatları

212

Yurt dışı gezilerimden zaman buldukça yaptığım Türkiye programlarında en sevdiğim şehirlerden biri de Serhad ilimiz

Edirne’dir. Üstüne, kıyısına, köşesine biraz Bulgaristan, Yunanistan da ekleyerek, dört beş günlük harika bir tatil çıkartırım or-

taya… Edirne içinde ise neredeyse her yer yüzlerce ayrıntı içerir, tek tek anlatılası. Günlerce gezsek de bitmez. Şehir içindeki

tarihi camileri gezdirirken, ben ne kadar ayrıntıya girsem de, katılımcılarımızın neredeyse hepsinin başları arkaya devrilmiştir,

kemer ve kubbelerden, bunları tutan sütunlardan, şamdanlı avizelerden, kısacası yukarılardan gözlerini alamazlar.

OSMANLI ROCOCO SANATI EDİRNEKÂRİ

Serhad Şehri Edirne ve Unutulan Benzersiz Ustalık

A

ra sıra zorla da olsa konuklarımın ba-

kışlarını göz çizgimize getirir ve ilginç

ayrıntılara odaklanmalarını isterim.

Yakınına kadar gideriz, dokunmadan

olabildiğince yaklaşırız. Mimar Sinan’ın ustalık

eseri, Osmanlı Mimarisi’nin en büyük camile-

rinden Selimiye’nin içini de gezdirirken sıklıkla

başıma gelir bu durum… Örneğin caminin

ortasında bulunan Müezzin Mahfili en güzel

örneğidir bu ayrıntıların. Çünkü bu bölüm, cami

içine gelen yerli ve yabancı turistlerin belki de

dikkatlerini pek çekmeyen inanılmaz bir güzellik

daha barındırır üzerinde: Edirnekâri işlemeler.

Edirne işi ustalığın tek bir kelimede bir araya

geldiği Edirnekâri, altı yüz yıla uzanan geleneği

ile ahşap ve deri üzerine işlenmiş özen, zaman,

yaratıcılık, desen, renk ve motiflerin tümüdür.

Oymasından boya bezeğine, kakmasından

tavanına, trabzan kenarları ve ayaklarına, do-

laplardan çekmece ve sandıklara, şimdi sözünü

ettiğim Müezzin Mahfili frizlerine kadar...

Hazırlayan: Özge Ersu

Selimiye Camii-Müezzin Mahfili