Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  235 / 244 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 235 / 244 Next Page
Page Background

Akbank Sanat, 2014-2015 sezonunu dünya çapında

bir sergiyle açıyor. 20. yüzyıl kavramsal sanatının en

önemli kurucularından biri olan ve başlı başına bir

‘ekol’ olarak kabul edilen Belçikalı kavramsalcı sa-

natçı ve şair Marcel Broodthaers’ın Sözcükler, Nes-

neler ve Kavramlar (Words, Things, Concepts) isimli

sergisi, 25 Eylül – 29 Kasım 2014 tarihleri arasında

Akbank Sanat’ta sanatseverlerle buluşuyor. Sergi-

nin yan etkinlikleri arasında çeşitli konferanslar, film

gösterimleri de yer alıyor.

Marcel Broodthaers’ın en geniş koleksiyonuna sahip

Ghent’teki S.M.A.K. müzesi işbirliği ile hazırlanacak

ve küratörlüğünü Hasan Bülent Kahraman’ın yaptı-

ğı sergi, Marcel Broodthaers’ın yapıtlarının dünyada

ilk kez bu genişlikte sergilenmesi dolayısıyla büyük

önem taşıyor.

Çok geniş bir alana yayılan kavramsal yapıtlarında

yazıyı, sözcükleri ve metinleri birer özne olarak kul-

lanmasının yanısıra, ‘hazır nesneleri’ yapıtlarının

odağına yerleştiren Marcel Broodthaers, bununla

kalmayarak bir süre sonra kuramsal düzeyde de ay-

rıntılı olarak çalışarak kavramları sanatının bel kemi-

ği haline getirdi.

Marcel Broodthaers Kimdir?

(1924, Brüksel – 1976, Köln) Marcel Broodthaers

yazar, şair, sinemacı, fotoğrafçı, gazeteci ve görsel

sanatçı olarak üretim yaptı. Brüksel’in entelektüel

yaşamında aktif bir şekilde yer aldı. 1960 yılına ka-

dar iki şiir kitabı yazdı ve bir film yaptı. Görsel sa-

natçılık kariyeri 1964 yılında, Pense-Bête adlı son

şiir kitabının 50 nüshasını alçı içine yerleştirmesiyle

başladı. Broodthaers, aynı yıl açtığı kişisel sergisin-

de, çoğunluğu sözlü-görsel kinayeler içeren gündelik

nesne, sözcük, yazı ve çocuksu çizimlere yer verdi.

Kitap ve kataloglar ile duvara asılmış tuvallerden

plastik rölyeflere dek her şeyin üstüne baskı yap-

tı. Bir nesne, imgesi ve sembolü ile içerdiği anlam

arasındaki ilişkiyi saptamak üzere çeşitli mecraları

kullandı. Nesneleri günlük hayattaki tasniflerinden

bağımsızlaştıran sanatçı, algının temellendiği mantı-

ğı irdelemek amacıyla bunları yeni ilişkiler içerisinde

sergiledi. 1961 yılı itibariyle, “système de lecture”

(okuma sistemi) ya da “Foto-film” şeklinde tanımla-

dığı slayt gösterimleri hazırlamaya başladı.

Broodthaers, verili anlamların bağlamı ile bir sanat

eserinin algılanmasında kurum, sunum ve yazının

rolünü inceledi. 1968 yılında Brüksel’deki evinde,

kartpostal, resim ve eser sandıklarından oluşan

kavramsal bir “Modern Sanat Müzesi” kurdu; bunu,

çeşitli enstalasyonlar izledi. Müzenin kurumsal ma-

teryalleri vardı; davetiyeler gönderilmiş ve “direktör”

açılış konuşması yapmıştı. Sandıklar duvara dayalıy-

dı ama sanat eserleri görünürde yoktu.

yaşam

akbanksanat

233

Çok geniş bir alana yayılan kavramsal yapıtlarında

yazıyı, sözcükleri ve metinleri birer özne

olarak kullanmasının yanısıra, ‘hazır nesneleri’

yapıtlarının odağına yerleştiren Marcel Brood-

thaers, bununla kalmayarak bir süre sonra

kuramsal düzeyde de ayrıntılı olarak çalışarak

kavramları sanatının bel kemiği haline getirdi.