Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  231 / 244 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 231 / 244 Next Page
Page Background

hiç yemek artığı kalmadığı anlamına gelmiyor. El be-

cerileri yeterince gelişmediğinden, istenildiği kadar

plağı da dişlerinden uzaklaştıramıyorlar. O yüzden

ne kadar sık fırçalarlarsa, dişleri o kadar temiz olur.

Sabah kahvaltı etmeden çıksalar bile dişlerini fırça-

lamaları şart” şeklinde konuştu.

OKULLARDA DİŞ FIRÇALAMA SAATİ OLMALI

Küçük yaş gruplarının kendilerine uygun lavabolar

olmadığı için okulda kendi başlarına dişlerini fırça-

lamakta zorlanacaklarına işaret eden Dr. Sillelioğlu,

öğretmenlerin eşliğinde beslenme saatinden sonra

“diş fırçalama” uygulamasıyla çürüklerin önemli öl-

çüde önlenebileceğini iddia etti. Dr. Sillelioğlu, şöy-

le konuştu: “Hiçbir çocuk öğlen saati kendiliğinden

lavaboya gidip dişlerini fırçalamaz. Çünkü arkadaş-

larının o sırada oyun oynadığını görüyor. Ama öğret-

menleri bilinçlendirir ve yemekten sonra, ‘Şimdi de

ellerimizi yıkayıp dişlerimizi fırçalama vakti’ diyerek

onları toplu halde diş fırçalamaya yönlendirirlerse,

çocuk diş sağlığında önemli bir başarı kazanırız.”

DOKTORA DİŞLERİ AĞRIMADAN GİTMELİ

Çocukların diş doktoruna ne kadar küçük yaşta git-

meye başlarlarsa tedavi koltuğundan o kadar az kor-

kacaklarını vurgulayan Dr. Sillelioğlu, “Diş hekimine

ilk gidişleri dişleri ağrırken olmamalı. Hiçbir proble-

mi yokken kontrole gelmeli. Diş hekimini korkulacak

bir insan olarak tanımamalı. Gelip koltuğa oturacak,

dişlerini gösterecek. Dişler muayene edilecek. Gere-

kirse dişlerini daha güzel fırçala diye uyarılıp hiçbir

uygulama yapılmadan yollanacak. Bir sonraki geli-

şinde ise ‘çok güzel fırçalamışsın’ diye hediye vere-

ceğiz. Böyle gide gele diş doktoruna alışacak. Daha

sonra da çürük oluşumunu önlemek ve dişleri çürük

oluşumuna karşı güçlendirmek amacı ile fissür örtü-

cü ve yüzeysel fluorid uygulaması gibi diş çürüğün-

den koruyucu işlemler yapılacak.”

EN ÇOK AĞRIYAN DİŞ EN SONA KALIR

Okul dönemindeki yoğunluklar nedeniyle anne baba

diş tedavilerinin bir an önce bitmesi konusunda ıs-

rarcı oluyor. Ancak çocuk tedaviye psikolojik olarak

doğru hazırlanmazsa tedavinin yapılması neredeyse

imkânsız hale gelebiliyor. Dr. Sillelioğlu, bu konudaki

görüşlerini şöyle aktarıyor: “Aile bir an evvel bütün

işlemler bitsin istiyor. Önce en derin çürüğün te-

davisini istiyorlar çünkü onları rahatsız eden o diş.

Çocuk o diş ağrıdığı için öncelikle ağrıyan dişin teda-

visi yapılsın istiyorlar. Ama biz önce en çok ağrıyan

dişten başlayamayız. Çocuğun ağzında bir sürü iş-

lem yapılacaksa biz önce en basitinden başlarız, en

zoruna gideriz. Ve haftada bir gibi randevularla en

zoruna doğru gideriz. Çünkü haftada 2 randevu gibi

çok sık randevular olursa, 3. günden sonra çocuk

artık gelmek istemeyecektir. Eğer “kanal tedavisi”

gibi zor işlemlerden başlarsak çocuk daha sonra di-

ğer basit işlemlerde de durmaz. Bu yüzden ancak

çok acil bir durum varsa, yüzü şiştiyse ve çocuk te-

daviye uyumluysa en çok ağrıyan dişle tedaviye baş-

larız. Uyumsuz çocuklarda ise genel anastezi veya

sedasyon altında diş tedavisi yaptığımız durumlar

bile olabiliyor.”

FIRÇALAMA ALIŞKANLIĞINI

OYUNLA KAZANDIRIN

Dişleri çıkmaya başladığı 6 aylık dönemden itibaren

düzenli (6 ayda bir) doktora gelen çocukların diş

sağlığının rahatlıkla takip edilebileceğini ve çürüme-

ye başlayan dişlerin basit müdahalelerle kurtarılaca-

ğına işaret eden Dr. Sillelioğlu, bu sayede doğuştan

dişle doğan, fazla ya da eksik dişi olan çocukların

zamanında tedavi edileceğini belirtti. Türkiye’de

çocuğunu ağrısı olmadan doktora getiren ailelere

sadece eğitimli kesimde nadiren rastlandığını söy-

leyen Sillelioğlu, 7 yaşında ağzında birçok çürükle

dişçi koltuğuna oturan çocuklara sık rastladıklarını

anlattı. Fırçalama alışkanlığının küçük yaşlarda ka-

zanıldığına dikkat çeken Dr. Sillelioğlu, çocuk dişle-

rini fırçalatmaya direnç gösterirse oyun yöntemine

başvurulabileceğini söyledi: “Çocuk dişlerini fırça-

lamanıza izin vermiyorsa, olayı oyun haline getirin.

Kendi diş fırçanızı çocuğun eline verin ve dişlerinizi

fırçalamasına izin verin. Sonra da sıra bende diyerek

oyun oynuyormuşçasına dişlerini fırçalayın. Böylece

bunun zararlı bir durum olmadığını anlayacak ve bir

süre sonra kendi başına dişlerini fırçalayacaktır.”

sağlık

çocuk diş sağlığı

229

• Çocuğunuzun sabah kahvaltı sonrası ve ak-

şamları yatmadan önce olmak üzere günde en

az iki kez dişlerini fırçalamasını sağlayın.

• Gece yatmadan önce süt içme alışkanlığı olan

çocuklarda, dişler fırçalansa bile sütün tama-

men diş yüzeyinden uzaklaştırılması zordur. Bu

nedenle dişlerin süt içildikten sonra yeniden fır-

çalanması gerekir.

• Dişler fırçalandıktan sonra sadece su içilebi-

lir. Bunun dışında içilen ya da yenilen her şey-

den sonra yeniden dişlerin fırçalanması gerekir.

• Çocuğunuzun şeker tüketimini sınırlandırın.

Şekerli yiyecek ve içecekleri ara öğünlerde ver-

mek yerine ana öğünlerden hemen sonra verip

sonrasında dişlerini fırçalamasını sağlayın. Asitli

içecek içerken “ne yapalım çocuğun da canı çe-

kiyor” düşüncesiyle çocuğa da aynı içecek veril-

memeli. Unutulmamalı ki kola dolapta durduğu

müddetçe anne baba içerken çocuğun da canı

isteyecek. Çocuğunun iyiliği için asitli içecekler

eve sokulmamalı.

• Okulların başladığı dönemlerde pedodontis-

tinize giderek çocuğunuzun ağız ve diş sağlığı

muayenesini yaptırın. Bu sayede varsa baş-

langıç durumundaki çürükleri, ağrı yapmadan

tedavi edilir ve eğitim döneminde size sıkıntı

çıkarmaz.

• Çürük oluşumunu önlemek ve dişleri çürük

oluşumuna karşı güçlendirmek amacı ile fissür

örtücü ve yüzeysel fluorid uygulaması gibi diş

çürüğünden koruyucu uygulamaları, okulların

başladığı bu dönemde yaptırın.

Okul Döneminde Çürük Oluşmasını

Engellemek İçin 6 Altın Öneri