

üreticisi büyük saygı gördüğü gibi devletten ve sek-
törün içindeki büyük firmalardan destek görür. Zira
yaratıcı-üretici bu altyapıyı yabana atmayı akılların-
dan bile geçirmezler. Bu da sektörü sürekli dinamik
ve mümbit kılar. Zanaatkâr kökenli ve tasarım
odaklı çalışan firmaların büyük ölçekli firmalarla
yakın çalışması işin endüstriyel üretim boyutunda
da iş birliğini getirdiği için yaratılan katma değer
muazzamdır.
Şimdi vereceğimiz rakamlar İsaloni ya da resmi
İtalyanca adıyla Salone Internazionale del Mobile di
Milano Fuarı’nın önemini anlatma yeterli olsa bile
bu rakamların her açıdan “en” olduğu anlamına
gelmez. Bu fuarı “en” önemli yapan sayıların birbiri
ile entegre değerlendirildiğindeki anlamıdır. Bir sü-
redir Milano’nun dışı sayılabilecek Rho bölgesinde
kurulmuş son derece modern devasa bir kompleks-
te hizmet veren fuarda sadece ev mobilyası değil
münavebeli olarak tek rakamlı yıllarda aydınlatma
(Euroluce/International Lighting Exhibition,) ve ofis
(SaloneUfficio/International Biennial Workspace
Exhibition) ile çift rakamlı yıllarda mutfak (EuroCu-
cina/International Kitchen Furniture Exhibition,) ve
banyo (the International Bathroom Exhibition) bö-
lümleri de mevcuttur. Ayrıca her yıl fuara dinamizm
katıp sektörün geleceğine ışık tutan genç tasa-
rımcıların ürünlerinin sergilendiği Salone Satellite
bölümü (çoğu zaman Türkiye’den giden ziyaretçiler
tarafından göz ardı edilen) çok ayırt edici bir zengin-
lik katmaktadır.
300 Bin’den Fazla Ziyaretçisi İle
İsaloni Fuarı
1961 yılında ilki yapılan 1967 yılında uluslararası
niteliğe kavuşan İsaloni bugün yeni fuar alanı ile
birlikte 230.000 metrekare sergi alanına ulaşmış-
tır. Ortalama 2.500 katılımcıya ek olarak Salone
Satellite bünyesindeki 700 civarı genç tasarımcı-
nın da eserleri sergilenmektedir. Fuarın %60’tan
fazlası İtalya haricindeki 160 farklı ülkeden gelen
300.000’den fazla profesyonel ziyaretçisi varken
halk günü olan Cumartesi-Pazar günleri gelen
40.000 kadar İtalyan bu sayının dışındadır. İsaloni
74 ülkeden 5.000 civarı gazeteciyi de her yıl haber
amaçlı olarak kendisine çekmektedir.
Peki, bu rakamların altında yatan itici güç ne der-
sek alacağımız belki de en anlamlı cevap tasarım
ve moda üretimi olacaktır. Zira her alanda tasarım
kültürünü bir yaşam biçimi olarak benimsemiş
İtalya’da mobilya elbette ki bunun dışında değildir.
Fakat tasarımı sadece ürün odaklı yenilik(Ar-Ge /
Ür-Ge) olarak görmeyip inovasyon ve moda ile birlik-
te değerlendirmesi ile öne çıkan İtalyanların bu fua-
rı, geride kalan 53 yılda dönemsel düşüşler(örneğin
184