Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  167 / 244 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 167 / 244 Next Page
Page Background

Adı, Arapça ‘müteşekkir’ anlamına gelen Şakirin Camii, Gazi, Gassan ve Ghada Şakir kardeşle-

rin baba ve anneleri İbrahim ve Semiha Şakir anısına yaptırılmıştır. 4.5 yılda tamamlanan, üç

tarafı camla çevrili 3.000 metrekare zemine kurulu ve toplam inşaat alanı 10.000 metrekare

olan caminin kapasitesi 500 kişidir. Her birisi 35 metre yüksekliğinde iki minaresi bulunan camii

Türkiye’nin en modern camisi olarak adlandırılmaktadır. İbadete açıldıktan sonra Türkiye’nin en

modern camisi olduğu konusu tartışılmış; bu yoruma katılanlar olduğu kadar katılmayan mimarlık

eleştirmenleri de olmuştur. Mimari proje tasarımını Hüsrev Tayla’nın yaptığı yapı, iç dekorasyonunu

mimar Zeynep Fadıllıoğlu’nun yapması nedeniyle “Bir kadın tarafından tasarlanmış ilk cami” olarak

lanse edilmiştir.

MİMAR HÜSEYİN TAYLA, GAZİ ŞAKİR’İN HAYALİNDEKİ CAMİYİ ÇİZDİ

İstanbul şehrinin Anadolu yakasındaki protokol camisi olma işlevi kazanan Şakirin Camii’sinin

her taşı, yazılan yazı ve ayetler Gazi Şakir tarafından seçilmiştir. Aşırı titiz olan ve bu titizliğini de

caminin her noktasında, mimarisi ile de bizzat meşgul olarak gösteren Gazi Şakir, proje mimarı

Hüsrev Tayla’yı bir aile dostlarının yardımıyla bulmuştur. Caminin iç mimarı Zeynep Fadıllıoğlu’nun

da akrabalarıdır... Caminin mimarı Hüseyin Tayla, Gazi Şakir’in isteklerini yaratır ve çizdikleri, mü-

hendisler tarafından inşa edilir. Bu da bize caminin asıl kimin hayalinin ürünü olduğunu göstermek-

tedir. İslam dinini ve Kuran’ı çok iyi bilen Gazi ve Gassan Şakir kardeşlerin seçtiği yazı ve ayetler

de Şakirin Camii’nde yer almaktadır. Örneğin: Caminin kubbesinde ‘Nur Suresi’, kuşakta ise ‘Mülk

Suresi’ yazılıdır.

EN USTA NAKKAŞ’TAN CAMİNİN KUBBESİNE ÇARKIFELEK SİSTEMİ

Şakirin Camisi’nin iç tezyinatı nakkaş Semih İrteş’e hat yazıları ise Hüseyin Kutlu’ya aittir. Caminin

iç mimarı Zeynep Fadıllıoğlu’nun zemin için Tophane kırmızısı istediği camideki hatların hepsi 23

ayar altın varaklı yapılmıştır. Çalışmalar ise iki sene sürmüştür. Çok yoğun bir tezyinatın olmadığı

Şakirin Camii’nde kubbe tezyinatı pandantiflerde ve kuşak yazılarında vardır. Kemerleri birbiri-

ne bağlayan ve bir çarkıfelek sistem içerisinde bunları düzenleyen İrteş’in kurduğu senaryoda,

çarkıfelekle arz üzerindeki dünyanın ve gezegenlerin dönüşünü anlatmaya çalışan bir düşünce

vardır. Çünkü bu tür tasarımların muhakkak bir düşünce ürünü olması, arkasında bir senaryosunun

bulunması gerekmektedir.

tasarım

şakirin camii

165